måndag 4 januari 2010

Hälsotallrik med Gottekål

Allemansrättens mest omsusade recept hittills måste ju tillsammans med Hemmaemmas "Smet i kärl" vara Kerstin Björks "Gottekål", så idag lagade jag den.
Jag och underbara Kerstin gick i samma klass i gymnasiet och redan då stekte hon på vitkål, kanske var det där, under några fattiga år i Växjö som Gottekålen föddes?
Hursomhelst så är det så sinnessjukt gott och enkelt och billigt och nyttigt och bra på alla sätt. Jag valde att pressa i en vitlöksklyfta och steka i en japansk lite ljusare soja. Till detta åt jag en hälsotallrik med avokado, ett stekt ägg, lite keso och osthyvlad gurka. Jag älskar att veva kring ordentligt så att allt blandas. Jag tar mig faktiskt friheten att utse Hälsotallrik med Gottekål till det det nya fil och müsli, länge leve ljummen mat i skål! Vilka är med mig?

Gottiga hälsningar från Stajn

TIPS! Om du tycker att Hälsotallriken med Gottekål verkar äcklig, tänk på hur Asiatisk den faktiskt är (förutom Keson), så kanske den känns fräschare.

4 kommentarer:

  1. JA bibimbab! har räddat min luncholust många gånger. puss

    SvaraRadera
  2. ja skulle kanske va nåt om DET DÄR STEKTA ÄGGET KUNDE FARA OCH FLYGA!!!!!!!!!

    SvaraRadera
  3. Påan: Åh ja jag visste det, mat skopas bäst ljummen ur skål!

    Clara: Såklart att du kunde det utländska (Vietnamesiska?) namnet, du är så berest och beläst, saknar dig. Du är välkommen att gästblogga här anytime baby!!!!

    Tommie: Fattar verkligen hur man kan hata ägg, men låt inte det stå emellan dig och Hälsotallrik, bara att utesluta. OBS glöm inte att addera en annan proteinkälla bara, tillexempel Kidneybönor eller kött så näringsinnehållet blir komplett.

    PUSS från Stajn

    SvaraRadera