onsdag 6 januari 2010

Tack för Texmex!

Idag fick jag ett telefonsamtal. "Vill du komma ned och dricka kaffe och kolla igenom mina kläder som jag rensat ut?". Alla planer för dagen sköts upp. Alltså bara ett erbjudande om fika hade ju räckt, men att dessutom få rota genom en klädhög! Jag gick ned till min förträffliga granne Therese och frossade i kaffe, snus och jeans.

Hon hade en pava vin ståendes på soffbordet, så vi bestämde oss för att dricka upp den, och vad passar bättre till en flarra rött än en tacogratäng?!

Jag har bara hört om denna rätt från Stajn innan, men aldrig ätit den. Och Therese sa att hennes kompis, som lagat gratängen till henne typ bara gillar tacogratäng och falukorv, så det måste ju vara en given tenner! Det var med spänning och höga förväntningar jag tog mig till Ica Birkafan för att handla avokado och sojafärs och resten av de göttiga ingredienserna. 

Som den pedagog jag är så har jag fotat pedagogiska bilder:

Stek sojagryn och blanda i druvsockerglutamattacomixen.

Klicka i creme fräsch och filadelfiaost i en gratängform.
Blanda ihop en guacamole.

Lägg i sojagrynen och riv över ost. Ta parmesan om du vil göra en tex-mex-italien cross over.
In i ugn.
Stoppa i  tortillachipsen mot slutet så de inte blir  förkolnade.

Använd ett hyllplan från bokhyllan till grytunderlägg om du inte  prenumererar på DN.
Det var ju så klart asgott, det fattar ju vem som helst. 
Förslag till samtalsämnen under middagsbjudningen:
  • Huruvida monarkin kommer rinna ut i sanden eller inte när kungen dör.
  • Huruvida man gillar kungafamiljen eller inte. 
  • Vart man egentligen ska köpa sitt snus.
  • Om man dansar hemma med fönstret som spegel eller på krogen.
  • Hur man ska gå till väga om man ska styra upp en gratisaffär i sitt hus.
  • Klaga på sina grannars sopsortering. Kan alla som bor i mitt hus sluta stöka ned i återvinningsrummet! Jag vill att det ska vara fräscht när jag tar era avlagda pinaler!
/Hemmaemma

2 kommentarer:

  1. ska guacan ner i gratängen eller är den ett tillbehör? i vilket fall som helst är det här något jag kommer att testa!!

    SvaraRadera
  2. Självfallet finns det utrymme för improvisation i receptet. "Det finns inga rätt och fel", osv, etc. Jag hade den som tillbehör, men känn dig fri att testa båda och lämna en kommentar om resultatet.

    Passa på att göra jävligt mycket, för snart kommer receptet på hur du enkelt gör om resterna till en tacomacka!

    SvaraRadera