fredag 1 januari 2010

Festens rester

Idag har jag avnjutit resterna från gårdagens nyårssupé! Potatisgratäng var det ända som var kvar. Jävligt smarrigt med en morot till. Jag hann inte fota innan jag gafflade/knaprade i mig rätten, och för att vara riktigt ärlig så är det inte så att det vattnar sig i munnen av en bild på potatisgratäng uppvärmd i kastrull.


Ytterligare en rest från igår är en utsökt chokladmousse som jag gjorde. Man kan säga att det är en lyxigare variant av den gamla allemansklassikern "smet i kärl"

Receptet lyder

Smält choklad, typ 100 gram. Låt svalna lite.

Rör i en äggula, sen en till. Se till att de blir helt utsmetade. 

Vispa 2.5 deciliter grädde. Rör ihop det när smeten inte är så varm längre. In i kyl. 


Receptet var för fyra personer. Jag gjorde två jävligt maffiga portioner. Man ville inte äta upp allt. Men det tackar framtidsversionen av mig själv gårdagens mig för, eftersom jag var smart nog att ställa in min halvätna portion i kylen.

Förresten så kan alla våffeltävlingsvinnare kontakta mig när som för att komma och avnjuta sitt pris! 

Gott nytt år (ni fattar. asså att det ska smaka bra alltså. )

önskar Hemmaemma

3 kommentarer:

  1. OBS! Om man har ett helt värdelöst frysfack kan man med fördel ställa in chokladmoussen där över natten och få världens gräddigaste och chokladigaste glass. MÅSTE TESTAS!

    SvaraRadera
  2. YEY välkommen till kommentarsfältet, Emma!!!

    Ps: Underbart inlägg, *impad av hemmagjorda chokladmoset*

    /Stajn

    SvaraRadera
  3. Ja, jävla trevligt att kunna kommentera. Det visade sig att det var eldräven som var problemet! Jag vill ju så klart höra om vad du åt på nyårsafton. Vad du gjorde ger jag blanka fan i, men förtälj nu vad du ÅT! *leeeeer*
    Självklart vill jag också höra vad dom som läser bloggen åt på nyår.
    GOTT nytt!

    SvaraRadera