måndag 21 december 2009

Allemansrätten presenterar... (konstpaus, trumvirvel) KERSTIN BJÖRK!

Allemansrätten är mycket glada över att presentera vår första gästbloggare: Kerstin Björk!

Kerstins sojastekta gottekål

Vitkål är det billigaste man kan köpa nästan och samtidigt få näringsrik mat.

Mitt godaste recept är som följer:

Strimla vitkål, inte för smala strimlor, det är gott med ungefär en centimeters.
Stek dem i stekpanna, krydda med lite salt och soja. (OBS Tänk på att soja är lite salt i sig!)
Färdigt!

Tillbehör:
Ris, pasta eller pommes
En klick gelé

Ps. Du vet väl om att om det bara ligger jättestora kålhuvuden i affären kan du be personalen yxa ner dem i mer behändiga bitar.

4 kommentarer:

  1. Bra tips Kerstin! Själv är jag också ett STOORT fan av kål, spec vitkål. Under min uppväxt fick jag alltid äta råkost innan huvudrätten (råkost = vitkål ev med selleri (beskt), morötter och såklart vinägrett till). Detta hälsosamma trix som min hälsosamma mamma höll på mig hoppas jag ska ge mig pluspoäng mot farliga sjukdomar i framtiden. Jag trodde dessutom länge att detta var standard och att alla människor åt vitkål innan maten men så är det ju inte.

    Nu i juletid däremot äts det extra mkt vitkål (brunkål). Igår festade jag till det och lagade iaf brunkål (jag äter sällan vitkål före maten numera tänkte börja med det när jag blir 40 typ och har barn). Jag vill varmt rekommendera "Vår kokbok" till alla – den bästa grundkokboken ever. Dock hade Johans skånska mamma ett knep ang brunkålen som inte står med där. En skall hälla på en skvätt vinäger (förutom sojan, sirapen och smöret). Annars blir det bara "tradigt" (skånskt mamma-citat). Hursomhelst blev det jättegott och jag gissar att det berodde en hel del på vinägern.

    Glöm inte detta nu kära kålätare och kålsupare.

    God jul från Hanne

    PS Jag älskar den här bloggen mer än kål tom DS

    SvaraRadera
  2. Ypperligt recept. Förtjusande blogg.
    Ett spontant kålätartips för den som gillar curry, kål gillar curry och låter sig glatt stekas däri.

    SvaraRadera
  3. En som gick i tvåan (på hdk) när jag gick i ettan (på hdk) sa att när hennes barn ville ha popcorn, tillexempel om de hade utflykt, menade de att de ville ha små bitar vitkål!

    SvaraRadera
  4. Jag slås av häpnad av hur gott detta verkar.
    Jag lät av en händelse lite vitkål slajsas upp till mig igår och nu ska jag pröva detta fina recept. Med curry tror jag.. Detta passar ju utomordentligt bra nu också då jag har ungefär samma matbudget som talgoxe och blåmes dessa dagar. Popcorn it is!!
    /kristoffer

    SvaraRadera