tisdag 19 januari 2010

Pommessåsen på slottet?

Idag var jag så innihelvete sugen på vietnamesiska sommarrullar, och trots att min första plan var att bara kila ned till Sher Livs för att se vad de hade att erbjuda där i matväg, så fick suget mig att gå hela den långa vägen till Ica Birkahallen. Men eftersom multi-kultihyllan på Birkahallen inte sträcker sig längre än till tacoskal och currypasta, så var det bara att ge upp idén.  Jag gick till Konsum istället och köpte majo, för att göra pommessåsen! 

Jag kom först i kontakt till denna förstaprisvinnare i världens-bästa-såstävlingen när jag flyttade ihop med Stina. Det var många vakna nätter, många plåtar pommes som brändes på, många liter filmjölk som förädlades till pommessåsen. 



Pompa och pommessåsen är ju en jävla fin rätt, men den kommer aldrig att komma till sin fulla rätt utan Stajn! 

Till pompa och sås åt jag sallad på tomat, gurka, sockerärt och avokado. Mosa avokadon så det blir en sörja som omger hela salladen. På med citron och örtsalt. 

Till dagens rätt skulle jag vilka rekomendera att man kollar på Kjell Bergqvists dag på "Stjärnorna på slottet".  Han visar verkligen hur slipstenen skall dras när han bjuder på falukorv och potatismos till middag medan alla andra ska dra till med borgarmiddag med musslor och hummer eller nån annan överklasskit som jag aldrig har ätit. 

En vacker dag kanske till och med pommessåsen gör entré i slottsmiljö! Men om så sker ger jag blanka fan i, vaddå, byggnad som byggnad. 

Kudos till ARBETAR'N PÅ SLOTTET!



/Hemmaemma

2 kommentarer:

  1. ZZZ när hon Christina Schollin hade "ängla-tema" på sin temadag. Vi borde få va på slottet och komunistspöka!

    /Stajn

    SvaraRadera
  2. Ja, för fan! Och om pommessåsen serveras i slott eller koja spelar ju ingen rålan, men om den får vara med på TV, däremot! TV är ju det finaste vi har här i världen.

    /Hmma

    SvaraRadera