måndag 4 januari 2010

Alkoärt

En jävla kall och snöig vinterdag förra året kom min kompis Tove hem till mig och lagade. Det kan ju vara något av det trevligaste som finns; när en asgrym människa förgyller ens tillvaro och dessutom förgyller ens magsäck! Hon lagade ärtsoppa på frysta ärtor, och jag har lagat rätten många gånger efter, på en höft efter hennes recept.



Det var lite fattigt här hemma på ingredienser, så jag gjorde en snabbvariant av soppan. Jag kokade helt enkelt upp lite vatten med en buljongtärning, hade i lite italiensk salladskrydda, örtsalt och peppar. Sen i med ärtorna. Så fort dom blivit varma kan man mixa. 

Häll upp i skål och lägg i lite ädelost. Rör ikring så osten smälter lite. 

Egentligen skulle det vara champagne i soppan, men jag hade ingen flarra hemma, och om jag hade haft det hade jag inte slösat den på soppa en dag som denna. Där emot så hade jag en flaska veteöl, och det tyckte jag att jag kunde unna soppan och mig. Passa skitbra. Häll alltså i en skvätt valfri alkoholdryck, om du är tillräckligt vuxen för att hälla den i maten, efter du mixat soppan!

OBS! Droppa i lite realemon för att väga upp ärtornas sötma!

Skål!

/HEMMAEMMA

2 kommentarer:

  1. Om du vill äta med ögat får du nog laga regnbågsgratänge, för hur länge du än stirrar på den här lär du inte bli mätt.

    SvaraRadera
  2. *är så glad att kunna kommentera så jag kommenterar på alla mina egna inlägg och sen blir glad för det är en kommentar*

    SvaraRadera