torsdag 10 december 2009

Utopikanten


Två måndagar i rad har jag ätit middag i himmelriket, en liten bit utanför stan i ett vackert industriområde ligger ett underbart garage som heter Utkanten. Varje söndag rotar några gudabenådade eldsjälar i containrar och hittar massa slängd mat som dom sedan lagar till och bjuder på i sitt sk folkkök. "Maten är gratis men lägg gärna en slant om du har råd" står det på en skylt så jag betalar mer än gärna för min. Exempel på saker jag ätit där är: Kikärtor i röd sås, sallad med avocado (VEM slänger mogna avocados liksom, VEM?) fete-fruktsallad med vindruvor i och allt, makaroner, bröd, butiksbakad vetelängd, kaffe, banansmoothie. Efter maten får man diska själv i ett jättemiljövänligt disksystem som består av tre baljor med lite olika typer av vatten i (grovsköljvatten, diskmedelsvatten och finsköljvatten). Alla på Utkanten är skitsnygga och på övervåningen finns en gratisaffär, exempel på saker jag fyndat i gratisaffären är: innetofflor, ett par Acnejeans, en Palestinasjal och en lila kampsports T-shirt med ying&yang på. Nästa gång jag rensar i garderoben är det till den verksamheten jag släpar min sopsäck med avlagda paltor, så cirkeln sluts och rullar vidare. Och förresten sa jag att alla brudar på Utkantsgarget är skitsnygga?

Allt gott från Stajn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar