lördag 19 december 2009

OCH PRISET FÖR VÄRLDENS BÄSTA SÅS GÅR TILL: POMMESSÅSEN!!!!!!!

Jag är född och uppvuxen i Karlskrona, jag kan säga mycket både bra och dåligt om den stan. Den är vacker, det finns både skog och skärgård, det finns billiga secondhandaffärer och loppisar (Kupan på Pantarholmen I LOVE YOU) Folk pratar högt och roligt osv, nackdelarna är ungefär lika många och en utav dom stavas Sverigedemokraterna. Men en sak som Karlskrona är tveklöst bäst på är Pommessås, ingenstans i Sverige har jag smakat så god (då har jag ändå besökt en hel del pizzerior, gatukök och falafelställen.) Som tur är tycker min brossa likadant och bestämde sig för att klura ut receptet, efter några om och men kom han på det, och heja va lätt den var att laga!

Recept på Pommessåsen Karlskronastyle!

Häll upp filmjölk i en skål eller blanda direkt i paketet. Krydda på med ganska mycket Italiensk salladskrydda, klicka i en halv matsked majonäs och blanda runt. Vill du ha en starkare variant av såsen är det bara att bränna på med en massa tabasco.
Låt den stå och götta till sig en stund, ett tips är att göra såsen innan du sular i plåten med pommes i ugnen, så blir hela rätten klar samtidigt.

Ät och NJUT!

Helst ska pommesen dränkas i sås och inte ligga breve som på bilden. Klutten är majonäs.

Pommes med pommessåsen är typ min favoriträtt of all times. Ibland tänker jag att jag skulle bli miljonär om jag öppnade ett matställe och serverade den, eller om jag sålde in den på flaska till mataffären. Fast sen så funderar jag på om alla pizzabagare i Karlskrona är miljonärer och jag får känslan av att det inte är så, vad tror ni, är dom det? Skulle jag bli det?

Krispiga hälsningar med sås på från Stajn



1 kommentar:

  1. pompa och sås!
    idag läste Ragnar allemansrätten så i ugnen pyser nu pommesen och ett par sojakorvar och i kylen står pommessåsen. GOTT!
    tack för det allemansrätten.
    puss och kram /Påan

    SvaraRadera