fredag 18 december 2009

Pärlor för svin + TÄVLING

Idag fick jag en julklapp av mitt jobb, en lyxask med choklad. Så himla fint och rart på alla sätt och jag blev uppriktigt rörd och jätteglad, MEN alltså jösses vad jag inte är en finsmakare. I chokladkartongen fanns inte någon normal pralin, det va kryddat med nejlikor och det var kanderade hallon och violer, plus kanel från Sri Lanka, pepparkaksmulor och allt möjligt, jag som mest gillar halvljus choklad med nån nöt och eventuellt apelsincrisp i vågade knappt smaka. Ser inte mig själv alls som en kräsen person annars men minns med obehag när jag i barndommen provade mig igenom hela Alladin-repetoaren och bet i nån som jag trodde var av massiv choklad men istället fick överraskningen likör i käften, snabbt tillbaka i kartongen med bitmärket nedåt (känns det bekant?). När det kommer till choklad har jag inte vuxit upp, kanske vill jag inte heller att den ska vara en spännande smakupplevelse, saker som enligt mig passar bra ihop med choklad är:
  • Kaffe
  • Sprit som är som en smet typ Romrussin (ej rinnande som i körsbärslikören.)
    • Marsipan
    • Apelsin
    • Frukt&mandel
    • Kokos
    • Nötter
    • Säkert några vanliga saker till som jag glömt
    Det finns ganska många chokladbitar kvar i lådan och den som kan svara på varför en mörk pralin med frisk smak av citrongräs och Earl Grey är en bra ide´får komma hem till mig och äta upp dom! Eftersom Hemmaemmas våffeltävling gjorde så att vi fick kommentarsrekord här på bloggen så är det lika bra att fortsätta, även jag bjuder självklart vinnaren på kaffe. Om ingen vill vinna tävlingen kommer jag att smälta resterande praliner i vattenbad , sula ner 200 g blockchoklad och några g kokosfett, strössla i lite puffat ris och röra ihop en ischoklad, och det vore väl synd.

    Min granne Ann Åström guidar oss igenom lyxkartongen!
    (Om du tycker det är jobbigt/störande med folk som skrattar så
    mycket att det är svårt att höra vad dom säger ska du EJ titta på denne filmen.)


    Mmmmmmvh och puss från Stajn

    Ps: Förlåt att jag låter så hatisk jämt och otacksam, OBS jag är INTE det.

    6 kommentarer:

    1. Min gissning är att det är en bra idé enbart för den komiska effekten!!! alla kan ju skratta åt dumhuvet som kom på det!!

      SvaraRadera
    2. jag vill äta den med saffran.

      SvaraRadera
    3. ÅÅÅH Påan klart du ska få den, ska jag skicka på posten!!!!!!!!

      SvaraRadera
    4. Tommie! Chokladbagarna måste ha utvecklat en egen form av humor för att härda ut, dom ba
      -Ska vi göra en med syltad passionsfrukt, viollikör och havsalt och se om nån köper den!

      SvaraRadera
    5. åhhh jag vill äta alla!! i alla fall de med mörk choklad. mmm! körsbärslikören kan du sula ända till new york så gapar jag stort, hurra!
      puss!
      /a

      SvaraRadera
    6. Åh ja Anna jag tänkte på dig när jag fick den där asken, du har såna vuxna smaklökar! Jag sular dom till Stora Äpplet! PUSS

      SvaraRadera