tisdag 8 december 2009

Mat-/klassresa

Trots att jag har påbörjat en klassresa och om några år kommer stiga av vid ändhållplatsen medelklass, så skulle jag vilja säga att jag ännu inte känner mig hemma i den vita medelklassens högborg: Vasastan.

Här, i härliga Vasastan handlar man sin mat i små små butiker med smockade hyllor, som bildar trånga gångar. Men det är inga problem med de trånga gångarna, eftersom alla ändå har råd med att gå på pilates och yoga eller den där nya poppisträningen slagsmålssport, för att hålla sina rumpor tillräckligt små för att få plats i de där trånga gångarna. Vasastansborna är alltså tillräckligt smala för att irra ikring bland hyllabyrinterna i den lilla lilla butiken, och leta efter en halv limpa från Gateau för 49.90. Ja, hör och häpna, de säljer bröd som är så jävla dyrt att folk som har en riktig lön bara har råd att köpa en halv limpa.

(Här har jag klippt bort en lång passus om hur det inte finns några turkaffärer i vasastan och hur jag åkte till kinalivs i söderhallarna och kände att ja ba insöp inspiration från asien och att jag fick integrationspoäng för att jag utbytte hälsningsfraser med en kines, fast att jag fortfarande var i ett lika vitt och medelklasigt område.) Jag ljuger, jag har inte klippt bort något, för jag har inte skrivit något. Jag tröttnade på mig själv och min långa utläggning, men ville ändå hålla uppe ett sken av att jag är ambitiös.

Jag köpte i alla fall en burk matsaman currypasta, en påse med kokosmjölkspulver, lite nudlar, samt en burk satay sås. Sen åkte jag direkt hem till vasastan och köpte ett knippe brockoli för 19.90, men det var ju ekologiskt! (Och så kändisspottade jag Tityo, poäng vasastan, på kinalivset fanns inga kändisar.)

Väl hemma så komponerade jag den fantastiska asieninspirerade rätten som finns att skåda nedan. Den innehåller nudlar, brockoli, morot, lök, currypasta, kokosmjölkspulver, citron samt sojagrädde. Det blev asgott.

Och visst är det härligt att man kan upptäcka världens alla hörn från sin säng (eller middagsbordet, if you will) bara genom maten!


Här påbörjar jag påbörjar enmanstabberaset direkt ur wokpannan


Den här bloggen har -tro det eller ej- ett fel, och det är att jag inte kan kommentera. Därför kommenterar jag Stajns inlägg nu:

Människor som nämner smågodis vid dess rätta namn! Det är fint folk det!

Och för länge sen så ville jag också skriva svar på Tommie X kommentar att jag blev så glad när han skrev att han gilla vår blogg, och att jag var lite väl aggresiv om det där med att chips och dipp också är mat. Men det är ju så lätt att ryckas med i dagens hårda bloggklimat!

Smaklig måltid
Hemmaemma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar