onsdag 11 november 2009

SKÅPMAT





Nu ska jag med risk för att verka lite som
den här prata om äldre människor och lägga upp bilder på ett gammalt skafferi. 


Min mormor och morfar Pelle och Linnea Jonsson är samlare, dom bunkrar och lagrar och fyndar för hela slanten. 

Pelle Jonsson växte upp tillsammans med massa syskon i en sjukt liten stuga som hette Mamma Larsastugan, familjen var superfattig i stil med: Ett barn åt gången fick turas om att gå till skolan för dom hade bara ett par skor att dela på osv. 
Kanske är det därför han nu sparar och lägger undan även fast det inte går nån nöd på han. 

Mat från dåtid och nutid står staplade i varje hörn, jag tog några bilder på hela härligheten en gång så nu ska ni få se. 
Bitsockret är ifrån när man "drack kaffe på bit", Rödkålen från Finska Vinterkriget och jävlars vad det ska bjudas på fika med kaffe och persikohalvor. Süssli vet nog bara dom vad det är för någonting.

Kan tänka mig att ganska många av di gamle har skafferier ser som ut som deras jag kan också tänka mig att mitt kommer se exakt likadant ut när jag är 150 år gammal, dels för att jag kommer att få ärva hela rasket plus att jag är en riktig sucker för extrapriser, olika klipp och utreade partier. 

Bäst-före-datum har jag aldrig brytt mig speciellt mycket om.

Med vänliga hälsningar från Stajn




2 kommentarer:

  1. Men Stina din blogg var också väldigt fin...vad kul! Stor Kram Gula-tidningen Stina

    SvaraRadera
  2. åh jag dör, shit va fint!
    /anna

    SvaraRadera