onsdag 11 november 2009

Kakbrödet

Nu ska jag för första gången sedan jag släpade hem min ugn på pakethållaren från stureby, alltså cirka 1.1 mil, baka bikarbonatsbröd aka kakbrödet! Det är alltså för alla oinvigda i brödbakets alla konster ett bröd som inte behöver jäsa, men gräddas i typ tusen år.

Recept:
Ta de olika mjölsorter som du har och häll ned i en bytta. Gärna kross om det finns. Nötter och russin, om man gillar det. Själv hade jag i lite av min hemmagjorda müsli. Beroende på hur mycket du vill att det ska bli en kaka av brödet måttar du upp sirap eller honung eller varför inte både ock?! Man kan alltså ta lite av allt götte man har hemma.

2 tsk bikarbonat
1 tsk

Häll på filmjölk tills det blir en smet.

In i ugn! Låg temperatur, typ 170, grädda for ever!

Var inte rädd för smöret när du sen skivar till och brer dig en macka.

/Hemmaemma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar