måndag 3 maj 2010

FÖDELSEDAGSFÄRS!


Här Emma står din födelsedagsmiddag och puttrar bara för dig, på Fikaplatsen 1!


Ikväll firar jag Emmas födelsedag på distans med att laga till en klassisk spagetti bolognese.

Jag fattar verkligen varför alla barfamiljer äter detta säkert flera dagar i veckan,

lättlagat och gott för både stora och små.

Här kommer mitt recept för den som är intresserad:

Stek på en hel påse skivade frysta champinjoner, häll av spadet som dom utsöndrar efterhand men inte i vasken för allt i världen,

utan i ett kärl. Sula i en påse Quornfärs (eller nåt animaliskt om du föredrar det, det är ju sjukt nog även billigare.)

I med lök, jag tog purjolök.

Låt allt fräsa en stund, tillsätt sedan "svampfonden" och lite vin och låt det puttra.

Det enda vin jag hade idag var ett rötjut som det är lite saft i, och det funkade bra.

Krama ur en tub tomatpure och häll på lite vatten.

Krydda med salt, peppar, vitlök och massa timjan.

Koka spagetti till ett helt kompani och glöm inte att ha smör i.

Salladen blir en hackad isbergs med gurka och Italiens egna salladskrydda.

Ja har själv inte provsmakat än, men det lär ju vara asgott,

vem misslyckas med köttfärssås liksom?

Ett rött vin med smak av druva, jordgubb och äpple.

Såhär tydligt hade jag skrivit på flaskan, men ändå trodde Koppe att det var saft och hällde i saft.
-Nej va göru! Ropade jag förskräckt, men då var redan skadan skedd. Jag skulle tippa på att mixen är 85% vin och resten saft, nån som har ett bra drinktips på den kombon? Själv föredrar jag mitt rövin utan några som helst tillsatser (typ gillar inte Sangria tror jag) men jag kanske kan bjuda nån annan. Vitt vin däremot kan jag spä ut med vad som helst, ju sötare virke desto bättre (har dålig respekt för vitt vin.)

OBS!

NU ska jag äta! Ha en trevlig kväll allesammans, vi hörs snart!

/Stajn

PS: Förlåt för hur texten blev, fattar inte varför. Hoppas ni kan läsa trots allt.

1 kommentar:

  1. Ahhhahaha sjukt rolig kombo med rödtjut och saft!! Håller med, vita viner kan man gott blanda i en hel del grejer i eftersom de oftast inte är goda. röda däremot kan vara hur sunkiga som helst utan att man för den delen vill blanda dem med något, det går liksom emot smaklökarna helt. ska jag säga som just nu käkar fil med nötter, torkade bär, färsk mango och choklad hehe. Äre söndagsfrukost så är det! PUSS! /anna

    SvaraRadera