torsdag 21 oktober 2010

Färgtema: Rosa

Igår var jag hemma hos en kompis och åt mat. (Om den meningen hade en gillaknapp skulle jag trycka på den).

Färgtemat var rosa, som hemma hos Baribe och Ken, för hemma hos dem är det såklart Barbie som styr och ställer och bestämmer färgen på fondväggen. Eh, eller nåt. Jag har kollat på årstidsfärgspaletten, och konstaterat att denna måltid passar den som är sommar, vinter eller vår bäst. Inget för alla höstar där ute alltså! Det är viktigt att maten på tallriken lyfter fram dina naturliga färger, som jag brukar säga. 

Jag kunde alltså njuta till fullo av den här måltiden, eftersom jag förmodligen är vår eller sommar till färgerna. (Men jag vet inte säkert; jag känner att jag inte är kvalificerad nog att avgöra om jag kan bära ljusa blågråa färger utan att se blek ut. Hur ska jag kunna leva med denna ovisshet!?)



Nu mina vänner ska jag bjucka på ett recept! Det var inte igår!

Barbies veganwokgryta:
Hacka och fräs på:
Lök
Morötter
Rödbeta
Tofu
Korianderfrön
Limeblad
Thaibasilika (Fan va snyggt det blev med rött och fetstil! Jag ska bli grafisk formgivare!)
i massa olja.

Häll i kokosmjölk.
Salta!
Koka nudlar.

Ät dig proppfull och lägg dig i soffan och ha en dokumentärfilmskväll med det originella temat:

!!!!!!AV ÄLDRE MÄN - OM ÄLDRE MÄN!!!!!!

Till exempel en film om när män badar.
(Men du kan hoppa över Kurt & Oves bilservice.)

/HEMMAEMMA

3 kommentarer:

  1. Hahaa åh jag dör av rolighet i detta inlägg!! Färgtemat, äldre män-temat etc, åhhh :-D Kan btw meddela att faktaboken om färganalys är utgallrad (finns ej längre i hyllan) från Norrköpings Stadsbibliotek pga bristande intresse hos låntagarna. M Lindberg räddade boken innan den gick på bränning (obs skämtar om det där med bränna böcker – det förekommer inte). Så nu äger jag nästan boken! (Finns i familjens ägo). Yay!

    SvaraRadera
  2. thaibasilika bladen hörrdudu! de ska ju ner åsså. jag åt detta rosa under i skolan idag och det väckte viss uppståndelse. inte lika mycket som jag hade tänkt (läs: hoppats) dock.

    SvaraRadera
  3. Hanne!
    Jag tackar och bockar å det ödmjukaste för denna smekning av mitt ego. Om jag någon gång i framtiden skulle bli tvungen att döda någon så skulle mitt val av arkebuseringsmetod falla på humor. Ba skoja och spexa tills den stackarn trillar av pinn.

    Och du kan väl ta med den där boken till sthlm så vi kan sätta oss ned en kväll och riktigt förkovra oss. Kanske till ett glas rödvin, om det inte är så att vi båda är samma årstid, typ sommar, och således inte kan dricka rödvin. Kanske rosé? Så vi inte ser helt fördjävliga ut med ett glas vinterfärg i handen.

    Arvid! Du har ju bättre koll på receptet, och jag är rätt glad att jag inte missade fler blad som smulades ned ur den där fryspåsen. Men jag skall åtgärda detta å det snaraste!

    Dina klasskamrater ger helt sonika inte din kokkonst den uppmärksamhet den förtjänar. Synd och skam.

    EMMA

    SvaraRadera