torsdag 2 september 2010

Allemansrätten i republiken Jämtland

I förra veckan åkte jag och två fina vänner till min stuga (sthlm övers. "landställe") i Jämtland i en jävligt lyxig mercedes från 1987 (den har taklucka).
 
Första fikapausen fick va i bilen, för det regna så in i helvete. Vi stannade på parkeringen på ett lastbilschaffishak, men gick bara in på restaurangen för att låna toan. På pappershållaren på toan stod det "LARMAD pga stölder". Jag föreställer mig paniken som bryter ut i köket när saftblandaren går igång. "JÄVLAR I HELVETE NU ÄR DET NÅGON SOM SNOR DASSPAPPER IGEN!!!!!!!!!!!!!!!!


Vi lagade all mat och bakade bröd i gjutjärnsspisen.Inte för att vi behövde, utan för att det är så kul och exotiskt med förr i tiden. Det var hög frekvens på ordet "rustikt".






Vi gjorde en rustik champinjonsoppa. 
Jag fick lära mig en smart grej om toppredning. Det var att blanda ihop smör och mjöl till en smet, som man klickar i soppa. Det klumpar sig inte som det kan göra om man blandar med mjölk eller nåt annat. Jävla smart. Josefin tyckte att det var väldigt smarrigt också. Jag såg att hon gick och smygkäkade lite.

Grädde och smör var ledorden för matlagningen. Hur äckligt kan det bli, man har massa grädde och smör? Nä, just det, inte särdeles.

Vi plockade lingon. Det fanns inte så mycket, så vi plockade bara för att äta på kvällen. Vi sköljde lingonen i vattnet som rinner rakt ut ur berget! Rustikt och naturromantiskt!

Sen brände vi på lite raggmunk.
Och dukade på duk och tallrik från ett annat millennium. Härligt va, men grönt porslin, perstorpsbord, och, nä vänta nu, ligger det en iPod på bordet? Vad i? Jag trodde vi var på 50-talet.


Förutom att äta så inventerade vi skafferiet. Vi använder inte så mycket vitpeppar i min familj.

Vi okynneseldade.


Och så kollade vi in floran och faunan. Observera att det är ett foto på en jättestor sten med ett hål i. COOL!

Och sist men inte minst, så hade jag raggsockor på mig. Hur sexigt är inte det !??!? På allvar alltså.

Ciao!
HEMMAEMMA

2 kommentarer:

  1. folk brukar ta naturbilder på spindelnät med morgondagg i dimmigt motljus, jag föredrar helt klart bild på död råtta med morgondagg i morrhåren!

    SvaraRadera
  2. Ha ha! Ja, den lille stackarn hade lagt sig mitt på stigen och somnat. Med tassarna i vädret.
    /EMMA

    SvaraRadera