måndag 7 juni 2010

kalaspuffar, polygami &rabarber

Igår åt jag filmjölk och kalaspuffar till middag i min säng medan jag spelade betapet och kollade på Big Love. Sekter och relationsanarki/tvåsamhetsnormer är ju båda väldigt intressanta, och om man undrar mer om hur verklighetstroget Big Love är så kan man läsa här.

Det är så fascinerande också att jag har varit i Salt Lake City, och där i krokarna omkring bor det ca 10 000 plurala familjer! Alltså inte fascinerande att jag varit där utan 10 000! Det visste jag inte när jag var där, men där emot så var jag i ett hus en gång som var byggt för polygami. Om jag hade kommit ihåg hur huset var byggt så hade det varit intressantare info, men jag antar att det var nån liten underjordisk gång eller nåt rafflande.

Det kanske lät som att jag jämförde relationsanarki med polygyni, vilket så klart inte är samma sak. Det är ba intressanta grejer båda två. Religion och dess rättfärdigande av diverse asså.

Men lite cred får man ju ge dom där sekterna för sina mycket kreativa och tjusiga namn:

De Förstföddas Kyrka i Ändens Tid

Guds Lamms Kyrka

Fundamentalistiska Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga

Från det ena till det andra så har jag kokat rabarberkräm av rabarber som kommer ifrån det här stället. Alltså inte från bloggen, utan från lotten. Det blev skitgott, och jag fotade en skitfin bild med riktig allemansestetik, men jag har fan slarvat bort sladden till telekameran, så ni får föreställa er istället.

HEMMAEMMA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar