torsdag 11 februari 2010

Broccoli i överflöd!

Vet ni vad jag hitta på affär'n i tuben på slussen? FYRA knippen broccoli för en tia! Har ni hört på maken?! Jag åt således samma lunch som de gamla grekerna gjorde för 2000 år sen. Rå broccoli, keso, tomat och avokado. 

Jag tänkte att jag skulle laga något med broccoli till middag också, kanske gratinerad som Stajn berättade om. Men sen blev jag osäker och tänkte att jag kanske sa att jag köpt blomkål, och att det kanske var det hon hade gratinerat. Så jag baka bröd till middag istället och köpte getmese.

Men ugnsgratinerad blomkål asså. Det ska jag göra snart. När jag var liten gratinerades blomkålet i små bitar hemma hos mig, och var inte så jävla spännande. Men hemma hos Tove fick man HELT huvud gratinerat. Hennes mamma var konstnär och hade varit vegetarian och gröna vågen i tusen år, och det var mycket coolare med hela huvet gratinerat. Mycket exotiskt för en femtonårig nybliven vegetarian, som precis gjort sina första häpnadsväckande erfarenheter av kulturellt kapital á la Bourdieu.

Jag tyckte inte det var så himla gott med gratinerat blomkål då, men jag ville gärna tycka det. 

Imorgon bitti ska Stajn komma hem till mig. Direkt med nattexpress från Malmö stad. Jag köpte frukost idag som vi ska äta då. Hon ska få hembakt bröd och ost och tomat och juice och etc att gott som man vill ha till frulle. Och KAFFE såklart. Jag ska göra det sådär blaskigt som hon tycker om det, så det är mer som te i färgen. Sen ska vi fika! *LÄNGTAR*

2 kommentarer:

  1. FIIIINT ni ska ha det!!!!

    Min gamla kompis Elina's kille Gahlan, som är från egypten lagade en väldigt god blomkålsgrej några gånger då jag var med. Han smörrade runt dem i frityrdeg (ägg och mjöl?) och stekte i rikligt med olja. RIKTIGT GOTT SNASK!

    SvaraRadera
  2. ÅÅÅÅH Hemmaemma!!! Frukosten och fikan alltså, det va livskvalle på den högsta av nivåer!!!!

    SvaraRadera