torsdag 4 mars 2010

Chili con

Hallå alla glada bloggläsare! 

Nu ska jag berätta vad jag käkade till middag igår! En riktig allemanrätt som fallit i glömska. Förr i tiden brukade jag hävda att det var min paradrätt. Jag pratar alltså om Chili con carne. Eller "sin carne" som det på heter på riksspanska om man är vegetarian. 

Hemmaemmas enkla chili con K 

Koka upp sojagryn. Häll av vatten (i diskho) och gryn (på tallrik) så spar du disk genom att bara använda en kastrull. Tänk då på att återanvända tallriken du häller upp grynen på när du äter, annars är det ju all for nothing, lika mycket disk. 

Stek lite lök (gul och vit), häll tillbaka grynen och fräs på lite mer.

Öppna bönburk (vita). Euroshoppers är att rekomendera. Jag vet inte, Euroshopper är säkert ett skitföretag, men de har de bästa bönorna. Och billigaste. Om du vill använda konservburken för att göra popkonst rekomenderar jag dock Heinz. 

Häll i bönerna. Krydda. Jag brukar använda Italiensk salladskrydd, chili och tabasko. Kanske lite salt och peppar. De är ju alltid winners. 

Kläm i rejält med tomatpuré. 

Kolla in bönan!

Jag hade turen att få avnjuta denna delikata måltid tillsammans med Påan och Sibille Attar, även känd som Little red corvette, eller kort och gott "morsan".



Till Chili con K:n serverades en enkel sallad, gjord på salladskål, gurka tomat och en avo systerlikt delad i tre. Nu tänkte jag att det skulle komma en lång passus om hur totally AWESOME salladskål är, och jag hade verkligen velat skriva en hyllningsdikt till salladskål, kanske en haiku, eller blankvers. Kanske till och med ett kortare epos på hexameter, som lämnas till eftervärlden om våra måltidstraditioner, för att upplysa framtidsfolket om hur vi i millenniets början intog våra måltider, likt Eddan upplyst oss om det isländska folkets traditioner och folkvett! Men jag ids inte dikta idag. Det är så svårt att rimma på kål. (Svål hål tål mål vrål nål)

Kanske kommer poesin vid ett senare tillfälle.

Tills dess! 

HEMMAEMMA

1 kommentar:

  1. PVAN, HEMMAEMMA, "MORSAN" OCH BÖNAMIDDA´Det blir inte bättre än så i livet!!!!

    /Stajn *Var där, hos er in spirt*

    SvaraRadera