fredag 5 november 2010

Gästabud: Cornelia Birgersdotter Blom

Allemansrätten har äran att presentera Cornelia Birgersdotter Blom som gästbloggare. I somras hade Cornelia en blogg, som var en del i ett konstprojekt. Mkt bra. Kolla den.

Olika sorters linser samt quinoa i samma kastrull pga why not lix


Igår kom jag hem med två sorters linser (små samt gröna) och quinoa. Jag har två plattor i mitt "kök". Förövrigt lever jag under en sträng regel, jag använder bara en av varje sak i mitt kök, dvs samma gaffel, samma tallrik, samma tesked, varje dag, varje måltid. Detta är ett annat mat relaterat tips. Om ni som jag lever ett fartfyllt storstadsliv och inte har tid att diska.

Så vad jag gjorde var att jag öste ner små linser (längst koktid) i massa vatten, lät koka i ca 5 min, sen gröna linser, avvakta 5 min till och sist guinoan. Pass på så att det inte överkokas, hatar överkokt!
Detta avnjöts med avo, keso och rödkål. Skvätte på lite olivolja och balamico. Salt. Vitlök. Vad man vill. Sedan till lunchrest besående av div stekta grönsaker t ex broccoli, haricot verts, fänkål, lök, svarta bönor. Keso.

Idag som bas i hurtig middag, färsk spenat, äpple, solroskärnor, linfrön. Keso. Jag gillar hur quinoa-linser-linser blandningen samspelar med keson. En grön-grå grovkorning hög och en smällvit grovkorning hög, fulländad struktur harmoni. Koka en stor sats på onsdagen, så hinner du äta upp den till helgen och är inte i vägen för soyakorv och annan smarrig bakismat!




MVH surfergrrl aka Cornelia

1 kommentar: